Frågor & svar

Problem & felanmälan

Svar: Läs mer under Problem och felanmälan i inloggat läge.

Svar: Zmarket: zmarket.se/privat/driftinformation Telia: telia.se/privat/driftinformation Övriga tjänsteleverantörer: Se respektive leverantörs hemsida.
Svar: Om inte någon av lamporna påmediaomvandlaren/fiberkonvertern lyser så kontrollerar du att den är ansluten till ett fungerande eluttag. Om POWER lyser men inte den blå lampan WAN (är märkt FX) på mediaomvandlaren/fiberkonvertern, så tyder det på att du har ett förbindelseavbrott någonstans mellan nodhuset och din anslutning eller fel före nodhuset. Gör i så fall felanmälan till din tjänsteleverantör. Din anslutna utrustning lyser upp minst en av LAN1 – LAN6 lamporna. Telia/Zitius rekommenderar att man ansluter Wi-Fi routern i LAN1 uttaget. Följ inkopplingsguiden hos din leverantör. Telia/Zitius https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-bredband-fiber-tradlos-router Om lamporna på routern inte lyser tyder detta på ett fel antingen i routern eller i dess anslutning. Kontrollera att den är ansluten till ett fungerande eluttag. Börja med att stänga av routern och efter ca 1 minut startar du den igen via knappen på sidan. Kontrollera att routern är på on-läge (knapp på sidan). Fungerar det fortfarande inte, gör du en felanmälan till din tjänsteleverantör. Notera att det inte finns någon strömbrytare på mediaomvandlaren / fiberkonvertern.
Svar: Trådlöst internet kan fungera bra och mindre bra och det finns många parametrar som spelar in och är viktiga att tänka på. Läs mer i dokumentet här.
Svar: Du ska alltid kontakta din tjänsteleverantör och felanmäla. De som har föreningens gruppavtal med Telia kontakta deras support och felanmäler via Telia.se eller tel: 90 200. Hänvisa till att du har gruppavtal med Södra Fräkne Fiberförening. Om du inte har gruppavtal med Telia och har valt andra tjänsteleverantörer via https://zmarket.se/ ska kontakta vald leverantör.
Svar: Du som har föreningens gruppavtal med Telia har en 250/100 Mbit anslutning. Det är en oerhört snabb uppkoppling och du som är en normalanvändare kommer troligtvis inte använda den fulla hastigheten. Enklaste sättet att mäta hastigheten är via Bredbandskollen.se (finns också som app till mobila enheter). Rekommendationen är att testa hastigheten via nätverkskabel som sitter från router direkt in i dator för att utesluta att problemet inte är i den trådlösa (Wi-Fi) delen. Om du upplever ditt internet som långsamt så kan det i vissa fall vara egen hemelektronik som agerar som en s k ”flaskhals”. Men det kan också vara fel i föreningens eller tjänsteleverantörens utrustning eller tjänst. Det är viktigt att alltid felanmäla till sin tjänsteleverantör (se ovan).
Svar: Föreningens projekt är stort och drivs i flera etapper som pågår under ett antal år. De första medlemmarna kopplades in under 2018. Följ aktuell information under Projekt och Nyheter.

Flytt

Svar: Eftersom det är mycket att tänka på vid en flytt, vill vi göra det så enkelt som möjligt för er. Det enda ni behöver göra är att anmäla flytten till oss och sen tar vi hand om resten. Tänk på att flytten måste anmälas 10 dagar innan flyttlasset går. Använd dokumentet Överlåtelseavtal som du finner i inloggat läge.

Rykten & missförstånd

Ibland blir det en del rykten och missförstånd. Dessa kan i flera fall vara befogade på grund av otydlighet i information eller att inte frågorna ställs till rätt personer. Under denna kategori samlar vi sådant som passar in kring detta.

Svar: Som tekniken fungerar idag är det inte en lösning att använda trådlösa anslutningar via mobilnätet. Snarare som ett komplement om det behovet finns, men inte om man vill ha en stabil uppkoppling i hemmet med hög kapacitet som klarar erbjudna tjänster i dagsläget samt i framtiden. Ju fler som ansluter sig mot en mast i mobilnätet desto sämre blir täckningen och kapaciteten. Kapaciteten går upp och ner. Det finns mycket att läsa om detta på Internet. Klicka här för att läsa en artikel om 5G på NyTeknik.

Svar: Nej, långt ifrån. Med fiberanslutning har du möjlighet att se på innehåll ”on demand” som det kallas eller på svenska ”på begäran”vilket innebär att du tittar på filmer, serier och annat när du själv vill, samt självklart också kanaler som sänder live på traditionellt vis. Med fiber finns det också möjlighet att få bättre bild med de nya generationerna av HD-sändningar och TV-apparater som finns och utvecklas i snabb hastighet. Många TV-apparater som säljs idag kan också kopplas upp mot Internet via fibern och använda TV/Film-appar som Netflix, Viaplay, SVT Play m.m. i hög kvalitet.

Grävning & installation

Svar: Ja, instruktion finns under Våra tjänster – Villaägare.

Utbud, innehåll & tjänster

Svar: Fräkne Fiber strävar efter att teckna gruppavtal med leverantörerna för att kunna hålla låga priser. I gruppavtalet ingår ett grundutbud med de vanliga kanalerna såsom bland annat kanal 1-12.

Just nu har vi ett gruppavtal med Telia, men man kan fritt välja tjänsteleverantörer på https://zmarket.se/
Alla kanaler ni hittar här har du som kund hos oss tillgång till.

Svar: Vi har ett öppet nät där många olika leverantörer kan leverera tjänster så det är troligt att du kan ha kvar nuvarande operatör/leverantör. Om du kontaktar din leverantör när vi installerat fiber hos dig kommer de säkerligen att kunna fortsätta leverera sina tjänster till dig.

Utrustning inomhus

Svar: Det beror på val av tjänsteleverantör. Vanliga telefoner går i de flesta fall att koppla in. Problemet är att alla apparater blir ”gamla” fort och det kan innebära återkommande uppkopplingsproblem. Bästa sättet att undvika detta är att välja det leverantören rekommenderar. Vi rekommenderar att all utrustning (bortsett från telefonen) är ny för att få en så bekymmersfri uppkoppling som möjligt. Har du teknisk kunskap inom området kan du säkert få det mesta att fungera. 

Svar: För router som ingår i Telias Trippelpaket finns en instruktion/guide på Telias hemsida: https://www.telia.se/privat/support/wifi-router

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam sed lorem vel metus venenatis lacinia at ut est. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Aliquam venenatis enim et orci venenatis, mollis mattis lacus finibus. Donec eu eleifend ipsum, et accumsan odio. Sed at massa commodo, auctor mauris et, dictum ipsum. Maecenas a lorem mauris. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Praesent urna erat, lacinia ac aliquam eu, sodales vel lorem. Cras sit amet venenatis lacus.

Avgifter & abonnemangskostnader

Svar: Läs mer under Bli Kund.

Svar: Det beror på var du bor. Kontakta oss så får du en offert med ett fast pris, utan dolda kostnader.

Svar: 92% av de anslutningar vi har, har valt vårt grundpaket med internetuppkoppling, TV och fast telefon som kommer med ett konkurrenskraftigt pris. Utöver det tillkommer en serviceavgift för underhåll och service av fibernätet. Vi vet att vi har konkurrensmässiga priser som tål att jämföras med andra aktörer på marknaden.

Övrigt

Sidan är under uppdatering och fylls på efter hand. Kontakta oss om du har någon fråga du inte får svar på ovan.
Kontaktuppgifter hittar du under fliken Kontakt.

Inget svar på din fråga?

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?